[Projectleiding] Identity crisis: Stel je top 5 samen

Juerd Waalboer juerd at tnx.nl
Sat Nov 16 05:01:32 CET 2019

Elger Jonker skribis 2019-11-15 10:36 (+0100):
> Er is veel tijd besteed aan de inzendingen. Daarom zullen dus ook tijd
> moeten besteden aan het lezen hiervan.

Ik heb onderschat hoeveel werk dat zou zijn :)

> Juist de verklaringen en de moodboards helpen de inzending te
> begrijpen en op waarde te schatten.

Desondanks heb ik ook even gekeken in het lijstje "random inspiration",
die geen moodboard en zo hebben. Daar zitten wat leuke bij, maar de
meeste spreken mij persoonlijk niet aan.

Ik werd van 2 van de incomplete inzendingen wel enthousiast:

SSH - Some Serious Hacking
HOT - Hacking Our Technology

Die eerste omdat het tegen de trend ingaat om onszelf niet zo serieus te
nemen, en de tweede omdat het de eerste *leuke* expansie is die ik heb
gezien voor het op zich veelbedachte acronym HOT. Inhoudelijk past het
ook wel bij mijn hoop dat we ons wat meer op technologie richten, en wat
minder op kunstvormen en politiek die niet rechtstreeks het gevolg van
hacking zijn. Maar tegelijkertijd besef ik dat het samenstellen van het
programma niet aan ons is (maar aan degenen die de content gaan
regelen), en dat dit argument daardoor al snel verloren gaat.

> De meeting morgen is maar 2.5 uur en er is nog meer te bespreken, dus
> mijn verzoek is om je top 5 inzendingen op een rij te zetten. Dan
> kunnen we morgen beginnen met "wat is je top 5".

Ik heb voor mezelf alle inzendingen, behalve OHM omdat die al geweest
is, in een spreadsheet gezet. Ik heb de acronymen, expansies, en diepere
betekenissen allemaal een gevoelsmatig rapportcijfer gegeven.

Van die cijfers heb ik een ongewogen gemiddelde genomen en daaruit kwam
de volgende top:

1. MEH - Met Elkaar Hacken

Ja, Nederlands, maar ik vind nu eenmaal het acronym leuk en de naam
inspiratievol. Hoewel ik het oorspronkelijk puur als trollnaam en
subtiele protest-actie zag, ben ik wel gewend geraakt aan de naam. Ik
had zelf niet verwacht dat ik 'm uiteindelijk zo hoog zou scoren. De
mooie en positieve betekenis overschaduwt het feit dat het niet
Engelstalig is.

2. SSH - Secret Society of Hackers

We konden SHA laten werken, dus een andere technisch geinspireerde naam
kan ook. De expansie is goed gevonden en ik werd enthousiast van de
presentatie. Bovendien raakt de paradox die in de presentatie omschreven
wordt, aan een frustratie die ik had bij SHA over gebrek aan
transparantie waar die m.i. wel nodig was, waardoor ik deze naam ook
best relevant vind.

Risico bij deze naam is dat ie is verzonnen door PL'ers, dat komt
misschien verkeerd over.

Misschien valt dit te combineren met de suggestie "Some Serious
Hacking"? Immers, als je geheim bent heb je ook een dekmantel nodig.

3. PHI - Progressive Hacking Initiative

Expansie in de stijl HIP/HAL/HAR. Het is uitspreekbaar en positief en
daarom zeer bruikbaar. Wel mogelijke associatie met amerikaans
studentengebeuren.

4. THT - Try Hacking Together

Leuke afkorting vanwege "ten minste houdbaar", hoewel het gevaarlijk
lijkt om te suggereren dat het event slechts "ten minste houdbaar tot
2021" zou zijn. Qua boodschap dezelfde als MEH, maar dan met de
ondertoon dat het ook kan mislukken (en dat je dus beter je best moet
doen, is mijn interpretatie).

4. HIC - Hacker Identity Crisis

Het begon als naamgeving van dit naamgevingsproject, maar eigenlijk is
ie wel leuk, relevant, en bruikbaar. Aangezien we zeer regelmatig
discussie hebben over de definitie van "hacken" en dus ook van "hacker",
denk ik dat het een goede spiegel kan zijn. Risico: klinkt als hik, en
ergens de hik van krijgen is niet positief.

THT en HIC eindigden in mijn scoretabel op dezelfde plaats.

Mijn puur subjectieve scores als totaaloverzicht:

Acr Expansion                       acr exp mea avg()
HTS Hack the Sociecty               4   4   5   4.33
HBO Hacking Buffer Overflow         3   6   4   4.33
CHA Cyber Hacking Anyway            7   5   4   5.33
HXA Hacking eXample Acronyms        5   5   7   5.67
FOH Field Of Hackers                6   6   5   5.67
LHC Logisch, Hacken is Cool         8   3   8   6.33
SSH Self-righteous Secure Hacking   8   5   6   6.33
HFT Hacking Freedom Together        5   6   8   6.33
HCF Hackers Can Fix                 5   7   7   6.33
HTF Hack The Future                 5   8   7   6.67
MCH May Contain Hackers             5   8   7   6.67
WHO Why Hack Others                 8   6   6   6.67
WHY What Hackers Yearn              7   7   6   6.67
HIC Hackers' Identity Crisis        6   7   8   7.00
KOH Kaleidoscope Of Hackers         5   8   8   7.00
MEH Make, Eat, Hack                 8   7   6   7.00
AHA Analyze. Hack. Alter.           7   7   8   7.33
HSE Hack, Share and Enjoy           5   8   9   7.33
HHH How Hacking Helps               8   8   6   7.33
FTP Fix Think Patch                 9   7   6   7.33
FTW Fix The World                   9   7   6   7.33
HIC Hacker Identity Crisis          6   8   9   7.67
THT Try Hacking Together            8   7   8   7.67
PHI Progressive Hacking Initiative  8   8   9   8.33
SSH Secret Society of Hackers       8   8   10  8.67
MEH Met Elkaar Hacken               8   9   10  9.00

--
Met vriendelijke groet, // Kind regards, // Korajn salutojn,

Juerd Waalboer  <juerd at tnx.nl>
TNX