[Projectleiding] Orga health check

Str Aw rietjetroost at gmail.com
Mon Feb 10 22:16:39 CET 2020

Ha Elger,

A) ik merk dat me iets van het hart moet. Ik voel me een beetje boos. De
afgelopen maanden heb ik niets van je gehoord. Ook op de mail van 19
december met mijn vragen van hoe het er voor staat is geen reactie geweest.
Hierdoor, en door de mail die je nu stuurt, neem ik aan dat de taken die
jij zou uitvoeren nog niet gedaan zijn. Dit zijn voor mij met name het
plannen van meetings (orga, pl en mumbles), die vind ik belangrijk voor de
tijdslijn/toewerken naar MCH. Je hebt laten weten te gaan verhuizen, maar
daarbij niet vermeld dat je een deel van het werk voor MCH niet zou kunnen
uitvoeren. Dit terwijl we juist hebben afgesproken dat we communiceren
wanneer iemand niet toekomt aan zijn of haar taken zodat iemand anders het
op tijd op kan pakken. Voor mijn gevoel beginnen we nu achter de feiten aan
te lopen terwijl we dit keer juist op tijd willen zijn.
Goed voorbeeld doet goed volgen, maar nu komt je mail op mij over dat je
doet alsof er niets aan de hand is en alles gaat zoals afgesproken.

Zoals het nu gaat is mijns inziens geen duurzame manier van werken voor de
komende tijd. *Delegeren hoort bij een volwassen vrijwilligersorganisatie*
en niemand hoeft zich daar voor te schamen. Met name als het gaat om de
taken die benoemd zijn in de tijdslijn die we samen getekend hebben. Die
hebben we niet voor niks zo opgezet! Daarnaast vind ik vergaderen een
beetje zinloos als we ons niet aan onze eigen afspraken houden en er verder
niet over communiceren. Spreek mij er dus ook vooral op aan als ik dingen
laat liggen. Dat hoort er gewoon bij vind ik! Ik wil heel graag dat MCH
goed gaat en dat we op elkaar en op gemaakte afspraken kunnen vertrouwen.

B) De orga-health-check is mijns inziens nu nog niet aan de orde. Als we
nog niet weten of iedereen die zich heeft opgegeven voor een team/taak is
gecontact door de PL en er nog geen eerste orga-meet is geweest, dan heeft
een health-check nog geen toegvoegde waarde. Het is dus zaak om beide nu
snel te doen wat mij betreft. Op basis van de eerste orga-meet kunnen we
pas gaan kijken naar health-checks.

*En please kun je z.s.m. zoals afgesproken alle orgameets en alle PL-meets
en alle mumbles plannen en uitnodigingen rondsturen? *Anders kan ik niet
garanderen dat ik tijd vrij kan maken voor MCH. Dit zie je al met 22
februari, ik kan er niet bij zijn, ik heb al een verjaardag gepland die dag
waar ik nu niet ineens meer van ga zeggen dat ik toch niet kan. (Als er
tijdig uitnodigingen gestuurd worden staat het automatisch in mijn agenda,
dat voorkomt dit soort gedoe en dat was ook de afspraak die we in december
maakten, dus ik ben daar vanuit gegaan). Kortom: ik ben erg graag bij
vergaderingen maar wil ze tijdig ontvangen om te kunnen plannen i.c.m. de
rest van mijn leven.

Fijn dat je nu weer het initiatief neemt, wel moeten we naar mijn idee echt
beter communiceren over planning, taken en het uitvoeren daarvan.

Hartelijke groet,

Rietje

*Als je wil dat ook relatief nieuwe mensen of mensen die voor een heel
ander soort taak gaan deze keer (die zich wellicht alleen via
inschrijflijst hebben opgegeven) van het begin af aan betrokken worden bij
teams dan moeten ze ook de kans en de informatie krijgen over hoe ze
contact op kunnen nemen met andere potentiële teamleden en moeten teams
elkaar een keer kunnen ontmoeten om een gevoel te krijgen van: wil ik hier
met deze mensen tijd in gaan steken. Dat zou ik met mijn ervaring als
'nieuw&geïnteresseerd in de orga' erg op prijs stellen!