[Projectleiding] AVG holadiejee

Elger Jonker elger at ifcat.org
Tue Jul 23 16:23:46 CEST 2019

Hi Team,

Brenno vroeg of we de AVG scherp hebben. Julius heeft daartoe al wat stappen gemaakt begreep ik. Het lijkt me voor erg handig (ook verplicht) om het helder te hebben welke data wordt verzameld en hoe lang we dat moeten doen / hoe snel we er vanaf kunnen. Als ik er zo over nadenk is het een behoorlijke lijst, en ik weet dat er veel gegevens zijn geanonimiseerd en/of verwijderd van SHA2017.

Twee dingen die ik wil voorleggen:

1: Brenno geeft aan interesse te hebben in de rol van FG naast de haven (twee dingen bij 1 persoon?). Volgens het AP zijn we niet verplicht een FG te hebben[1], echter iemand die deze rol op zich neemt schept wel duidelijkheid en plaatst het onderwerp.

2: Julius heeft al wat stappen gezet, @Julius, lijkt het jou wat om in kaart te brengen welke privacygevoelige gegevens we hebben en wat het bereik hiervan is?

Ik heb onderaan de mail een inhoudelijk stukje gezet, dat zette me aan om deze mail te schrijven: het is stiekem best veel.

Groeten,
Elger / Stitch

[1]: https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/algemene-informatie-avg/functionaris-gegevensbescherming-fg

---
Inhoudelijk stukje / braindump:

Het is misschien mogelijk een scheiding aan te brengen in verzamelen van verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld vrijwilligers en bezoekers.

Plaatsen waar mogelijk persoonsgegevens worden verwerkt:

- Finance: betalingen (rekeninghouder, rekeningnummer, order, adresgegevens in order, nickname evt). Deels zit hier een wettelijke verplichting aan om dit te bewaren. Wordt deels verwerkt door de accountant en de belastingdienst. (wat precies?)
- Contactgegevens van vrijwilligers in het angel system. Denk aan telefoonnummer, etc.
- ID kaarten van vrijwilligers voor de vergunningsaanvraag, contracten e.d.
- Informatie op de publieke wiki's
- Informatie van sprekers (wie, contactgegevens etc)
- Adresgegevens van vrijwilligers (PL o.a.)
- Vallen chatgesprekken hier onder? Dingen die automatisch in IRC logs komen omdat iemand ze in het kanaal zet?
- Email berichten, IP adressen die daar in zitten.
- IP adressen in de shop, wiki en andere plaatsen (wat mogelijk wisselend beleid heeft ivm risico's)

Verder zijn er natuurlijk teams die veel met mensen moeten werken zoals cohesion, volunteering, safety, security e.d. Ik had begrepen dat deze gegevens zijn geanonimiseerd of vernietigd: dit werd door teams als vanzelfsprekend gezien wat helpt :).