[Projectleiding] Schatting vaccinatiegraad NL

Juerd Waalboer juerd at tnx.nl
Wed Feb 24 16:30:44 CET 2021

Elger Jonker via Projectleiding skribis 2021-02-24 15:18 (+0100):
> Ik heb wat zitten rekenen wbt vaccineren en de verwachte snelheid waarmee met wil vaccineren.

Daarvoor ga ik naar https://coronabeeld.nl/ die dagelijks bijgewerkt
wordt. Ik vind vooral deze grafiek heel mooi:
https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/95_vaccinated_week_day.png

Afgelopen zondag is het dagrecord. Eergisteren was de beste maandag.
Gisteren was de beste dinsdag. Als ze deze schaalverbeteringen kunnen
vasthouden, is dat ronduit fantastisch.

> Mijn conclusies zijn:
> - In augustus heeft 70% van de bevolking de eerste vaccinatie heeft
> gehad, met daarbij iets van 10+ aannames en wat aardappels
> - 70% "gesuggereerde groepsimmuniteit" wordt september

Van bovenstaande site:
https://raw.githubusercontent.com/YorickBleijenberg/COVID_data_RIVM_Netherlands/master/plots/90_vaccine_deliverd.png

Die inschatting geeft een nog wat mooier beeld zelfs: 100% eind juli.

Als ik vlug kijk naar jouw spreadsheet, valt me primair op dat je
uitgaat van ~17 miljoen mensen, terwijl er maar ~14 miljoen
meerderjarigen zijn; minderjarigen worden namelijk vooralsnog niet
gevaccineerd. Ik denk daarmee dat jouw inschatting wellicht wat zinniger
is, want minderjarigen, zeker de oudere tieners, tellen voor het
bereiken van groepsimmuniteit natuurlijk wel gewoon mee.

Wat betreft de aanname dat huidige vaccins blijven werken op mutaties:
helaas lijkt dat suboptimaal. Ze zijn minder effectief tegen B.1.351
oftewel de "zuidafrikaanse variant". Het is nog niet in detail bekend
hoeveel minder en of dat problematisch is. Vaccinfabrikanten werken al
aan updates.
--
Met vriendelijke groet, // Kind regards, // Korajn salutojn,

Juerd Waalboer  <juerd at tnx.nl>
TNX